Ik heb heel lang getwijfeld om aan deze Reading Challenge mee te doen. Niet per se door de challenge, wel omdat ik normaal enkel over boeken blog op mijn andere, Engelstalige blog. Waar niemand dus de “prompts” zou verstaan. Maar goed, eigenlijk wil ik er echt aan meedoen. En dan link ik hem wel, vanop Walking Through The Pages. Want zeg nu zelf: ik heb een boek gelezen met meer dan 700 pagina’s. Dat verdient het toch gevierd te worden?

De opzet is vrij simpel: er zijn 30 prompts? 30 Verschillende boeken die je moet lezen, die aan (heel) specifieke voorwaarden voldoen. En als je de challenge wil winnen? Dan moet je lezen met een doel: boeken vinden die aan die voorwaarden voldoen. We zitten nu zowat op de helft van het jaar en, laat ons eerlijk zijn: ik ben niet zo slecht bezig, toch?

  1. Een boek met meer dan 700 pagina’s (ieder jaar een beetje meer)Harry Potter and the Methods of Rationality (telt maar liefst 2007 pagina’s – trots!)
  2. Een boek met minder dan 200 pagina’s (om het voorgaande puntje te compenseren): Human Stupidity Has No Limits (deze heeft maar 32 pagina’s, lang leven fanfictions!)
  3. Een boek geschreven door meerdere auteursDe Ondergang van het Britse Koningshuis, Susan Blackhall & Nigel Blundell
  4. Een boek geschreven door iemand die jonger is dan jou:
  5. Een waarvan er wereldwijd minstens 100.000 exemplaren werden verkocht:
  6. Een self published boek (een boek dat niet werd uitgegeven bij een grote uitgeverij, maar zelf door de auteur werd uitgegeven. Ik heb nooit gezegd dat deze challenge makkelijk ging zijn. 😉 ): mijn beste vriendin geeft eind dit jaar zo haar eerste boek uit, dit plaatsje wordt dus voor haar gereserveerd!
  7. Een boek gepubliceerd in 2017Secrets of a Happy Marriage, Cathy Kelly
  8. Een boek geschreven door een celebrity (filmster, muzikant,…): vloggers tellen ook, toch? Girl Online Going Solo, Zoe Sugg
  9. Een boek met een titel die meer dan vier woorden telt (want er gaat niets boven een boek met een lange titel)Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe, Benjamin Alire Saenz (dit is zo’n aanrader!)
  10. Een boek met een titel die bestaat uit één woordHamlet, Shakespeare (of wat er gebeurt als je je lesvoorbereidingen graag grondig maakt 🙂 )
  11. Een boek met een kleur in de titelHet Gouden Paard (Suske en Wiske, yay!)
  12. Een boek met een nummer in de titel: How to Lose a Duke in Ten Days, Kate McKinley (dat was dan ook zowat het enige noemenswaardige aan dat boek)
  13. Een boek met een illustratie op de coverDe dromendiefstal (ik verveelde me op een dag. We hebben veel Suske en Wiske’s liggen)
  14. Een non-fictie boekGeschiedenis van de Europese Literatuur en Cultuur voor 1750, Rita Ghesquière (die lesvoorbereidingen toch)
  15. Een boek over boeken of waarin boeken een belangrijke rol spelen84, Charing Cross Road, Helene Hanff (Dit is misschien wel het beste boek dat ik in de eerste helft van dit jaar heb gelezen. Serieus, lees mijn review en lees het zelf!)
  16. Een boek over reizen of waarin een reis een belangrijke rol speelt (roadtrip, wandeltocht,…)Have a Little Faith, Mitch Albom. Ik had al ge-gushed over The Five people you meet in heaven, en dit boek heeft me zo mogelijk nog meer gepakt.
  17. Een boek over muziek of waarin muziek een belangrijke rol speeltGirl Online On Tour, Zoe Sugg.
  18. Een boek waarin één van de seizoenen centraal staat
  19. Een boek waarin meerdere generaties van één familie aan bod komen: 
  20. Een boek gepubliceerd voor je geboren werdThe Railway Children, E. Nesbit. Dat blijft toch echt een van mijn favoriete klassiekers
  21. Een boek dat je al een keertje las
  22. Een ver-van-je-bed-boek oftewel een boek dat zich aan de andere kant van de wereld afspeeltLittle Women, Louisa May Alcott.
  23. Een boek dat zich afspeelt in een land waar je al een keertje op reis bent geweestDans Met Mij, Jojo Moyes (verder vooral een teleurstelling, dit boek)
  24. Een boek uit de bibliotheekSchoolslag: gedichten, Herman de Coninck
  25. Een boek dat je leende van een vriend(in) of een mede Verbeelding Book Club lid
  26. Een boek met een vleugje magie erin (full on fantasy of magisch realisme)Carry On, Rainbow Rowell.
  27. Een boek dat je ooit op school moest lezen om te zien wat je er nu van denkt of om het eindelijk te lezen omdat je het toen niet lasLeaves of Grass, Walt Whitman
  28. Een boek dat iedereen en z’n moeder al heeft gelezen, behalve jij
  29. Een boek dat in ergens ter wereld op de verbannen lijst staat
  30. Een eerste deel in een reeksFive on a Treasure Island, Enid Blyton

Als ik me niet vergis, wil dat zeggen dat ik van de 30 prompts er al 21 gedaan heb. Nu, die laatste paar blijken altijd de moeilijkste te zijn. Vooral omdat ik vanaf volgend jaar verondersteld aan het werk zal zijn, dus hoeveel leestijd ik nog zal overhouden, dan…

Als het iemand interesseert, trouwens: ik houd bij welke boeken ik heb gelezen op Goodreads en via een spreadsheet. Dat laatste haalde ik van itsallaboutbooks, en heeft allerlei leuke trucjes. Ik probeer dit jaar bijvoorbeeld meer vrouwelijke auteurs te lezen, en door de spreadsheet kan ik gemakkelijk opzoeken welk percentage van de boeken die ik las, door een vrouw werden geschreven. Hetzelfde geld trouwens voor de genres, de doelpublieken, … You name it, Carina van It’s All About Books heeft er aan gedacht 🙂

